Program Centra pre deti a rodiny

SRDIEČKO- CENTRUM PRE DETI A RODINY BANSKÁ BYSTRICA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PROGRAM CENTRA PRE DETI A RODINY

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

a.) SRDIEČKO_CENTRUM PRE DETI A RODINY, Wolkerova 26, 974 04 Banská Bystrica,

tel. číslo 048/4131141, mail:signalohrozenia@gmail.com, www. centrumsrdiecko.sk

Zriaďovateľom Centra Srdiečko je SIGNÁL OHROZENIA O.Z.

Riaditeľka: Mgr. Adriana Hrežďovičová

 

 

b.) Wolkerova 26, 974 04 Banská Bystrica

 

 

c.) Účel centra- podľa §45 ods. 1, písmeno a,

 

Forma- podľa §46 , ods. 1, písmeno a, bod 3,

Účelom centra je vykonávanie opatrení dočasne nahrádzajúcich dieťaťu jeho prirodzené rodinné prostredie alebo jeho náhradné prostredie na základe rozhodnutia súdu o nariadení ústavnej starostlivosti, o nariadení neodkladného opatrenia alebo uložení výchovného opatrenia.

Vykonávanie opatrení pobytovou formou je v rozsahu ustanovenom týmto zákonom.

 

 

d.) druh vykonávaných opatrení: podľa §45 ods. 4

 

a) – Centrum vykonáva opatrenia dočasne nahrádzajúcich dieťaťu jeho prirodzené rodinné prostredie alebo náhradné rodinné prostredie na základe rozhodnutia súdu o nariadení ústavnej starostlivosti, o nariadení neodkladného opatrenia alebo o uložení výchovného opatrenia,

 

a podľa §49 ods. 1 Centrum vykonáva pobytové opatrenie na základe rozhodnutia súdu o:

 

a) – nariadení neodkladného opatrenia,

b) – uložení výchovného opatrenia

c) nariadení ústavnej starostlivosti

 

e.) Centrum Srdiečko vykonáva pobytové opatrenia súdu podľa  zákona č.305/2018, pobytovou formou pre deti a plnoletú fyzickú osobu, ktorá je mladým dospelým.

 

Podľa §45, ods. 4, a §51 ods. 1, písmeno

a.) v profesionálnej náhradnej rodine

b.) v samostatne usporiadanej skupine

 

 

f.) Cieľová skupina Centra – cieľovou skupinou Centra Srdiečko je dieťa, ktoré je v Centre umiestnené na základe rozhodnutia súdu o nariadení ústavnej starostlivosti, o nariadení neodkladného opatrenia a o nariadení výchovného opatrenia, a taktiež mladí dospelí, ktorí sú v Centre Srdiečko na základe dohody o poskytovaní starostlivosti mladému dospelému v samostatne usporiadanej skupine, najdlhšie do 25 rokov veku.

 

h.) počet miest v Centre: Schválený počet miest pre centrum Srdiečko je 20. V samostatne usporiadanej  skupine 10 detí a PNR 10 detí. (1. PNR – 2 deti, 2. PNR – 2 deti, 3. PNR – 3 deti, 4. PNR – 3 deti)

 

 

 

 

i.) Vnútorné a vonkajšie priestory Centra Srdiečko

 

Srdiečko Centrum pre deti a rodiny sa nachádza v širšom centre Banskej Bystrice v dvojpodlažnej budove. Na prvom poschodí sa nachádzajú kancelárie pre sociálnu pracovníčku, ekonómku a riaditeľku so samostatným hygienickým zariadením. V týchto priestoroch je aj archív a izba pre prípadné návštevy rodičov, ktorá sa dá zamknúť a poskytnúť súkromie rodičom detí a iným fyzickým osobám blízkym dieťaťu. Táto izba je oddelená od priestorov využívaných deťmi, v jej blízkosti sa nachádza aj samostatná kúpeľňa s WC. V tejto izbe môžu rodičia a iné fyzické osoby blízke dieťaťu prenocovať. V druhej oddelenej časti prvého poschodia sa nachádza kuchyňa, sklad potravín, spoločenská miestnosť spojená s  jedálenským priestorom a hygienické zariadenie so sprchovým kútom pre zamestnancov a samostatné WC. Kuchyňa je vybavená elektrickým sporákom, kuchynskou linkou, chladničkou, mikrovlnnou rúrou a ostatnými elektrickými spotrebičmi potrebnými pri príprave jedál. Spoločenská miestnosť je vybavená sedacou súpravou, policovými regálmi na knihy, televízorom a počítačom napojeným na internet. V jedálenskej časti sa nachádzajú 4 stoly so stoličkami a príborník.

Na druhom podlažnom poschodí sa nachádzajú 2 bytové jednotky s izbami detí. V ľavej bytovej jednotke sú 2 izby pre chlapcov s kapacitou 6 miest, samostatná kúpeľňa s umývadlom a sprchovým kútom a samostatné WC. V tejto časti sa nachádza aj pracovňa psychológa. V pravej bytovej jednotke tohto poschodia sa nachádzajú 2 izby pre dievčatá s kapacitou 4 miesta, samostatná kúpeľňa s umývadlom, sprchovým kútom a samostatným WC.  Obidve kúpeľne a WC sa dajú zamknúť v rámci zachovania súkromia. V tejto bytovej časti poschodia sa nachádza aj samostatná izba pre vychovávateľov. Izby detí sú zariadené štandardne – každé dieťa má svoju posteľ,  nočný stolík, skriňu, komodu a poličku. Každá izba sa dá zamknúť a tak je zabezpečené súkromie detí. V každej izbe sa nachádza písací stôl na učenie. V spoločenskej miestnosti je k dispozícii počítač s internetom pre štúdijné potreby. Budova je podpivničená a v týchto priestoroch je práčovňa a 4 samostatné sklady na hygienické potreby, obuv, ošatenie a športové potreby.

Pred budovou Centra je malý dvor, kde sú lavičky, stôl a malá okrasná záhradka.

Od roku 2010 vlastní Signál ohrozenia O.Z. rodinný dom v obci Sebechleby okres Krupina.

Tento slúži pre deti na víkendové a prázdninové pobyty. Deti tu majú k dispozícii veľkú záhradu, kde pestujú zeleninu a ovocie, trampolínu, bazén, bicykle a stôl na stolný tenis.

 

 

j.) Štruktúra pracovných miest v Centre Srdiečko:

 

riaditeľka – VŠ II. stupeň odbor psychológia

sociálna pracovníčka – VŠ II. stupeň odbor sociálna práca

psychologička – VŠ II. stupeň odbor psychológia

ekonómka – ÚSV odbor ekonomika

 

Na samostatne usporiadanej skupine zabezpečujú starostlivosť 5 vychovávatelia s vysokoškolským vzdelaním:

1vychovávateľka -VŠ vzdelanie II. stupeň, odbor učiteľstvo pre 1. stupeň ZŠ

1 vychovávateľka – VŠ vzdelanie II. stupeň, odbor sociálna práca

1 pomocný vychovávateľ –VŠ vzdelanie II. stupeň, aplikovaná etika (toho času študent doplňujúceho pedagogického štúdia – odbor vychovávateľstvo)

1 vychovávateľka – VŠ vzdelanie II. stupeň, odbor učiteľstvo pre stredné školy

1 pomocný vychovávateľ – VŠ II. stupeň, odbor sociálna práca

 

 

V Centre Srdiečko sú zamestnané 4 profesionálne náhradné rodiny so vzdelaním:

2 PNR – VŠ vzdelanie, ekonomický smer

1 PNR – VŠ vzdelanie, pedagogický smer

1 PNR – úplné SŠ vzdelanie, ekonomický smer

 

Odborný tím v zariadení tvorí sociálny pracovník s VŠ vzdelaním na plný pracovný úväzok a psychologička s VŠ vzdelaním (jednoodborová psychológia) na plný pracovný úväzok.

Pri zabezpečení špeciálno-pedagogickej diagnostiky využíva naše zariadenie služby Centra špeciálno-pedagogického poradenstva, Kollárova ulica 55, Banská Bystrica a CPPPaP, Mládežnícka 34, Banská Bystrica.

 

 

 

k.) Opis spôsobu oboznámenia detí, rodičov a iných fyzických osôb s programom Centra alebo špecializovaným programom Centra

 

Celý program centra je zverejnený na našej webovej stránke – www.centrumsrdiečko.sk. Rodičia detí majú k dispozícii program Centra v kancelárii riaditeľky a vychovávateľov.  Dieťaťu, ktoré príde do nášho centra na základe rozhodnutia súdu / ÚS, VO,PO/ je  predstavený kolektív detí na skupine. Odborný tím,  mu vysvetlí na koho sa môže s konkrétnymi problémami obrátiť. Ukážu sa mu priestory centra, izba v ktorej bude bývať, jedáleň a spoločenská miestnosť, v ktorej bude tráviť svoj voľný čas. Oboznámené je aj s domovým poriadkom a režimom centra, vysvetlia sa mu jeho práva ale aj povinnosti. Vychovávateľ ho uvíta v samostatne usporiadanej  skupine, zoznámi sa s programom centra a  režimom dňa. Dieťa je ubezpečené, že nestratí kontakt so svojou rodinou, naďalej bude udržiavať osobný a telefonický kontakt. Rodičia sú oboznámení  aj s režimom dňa a návštevnými hodinami počas pracovných dní a víkendov. Centrum má vytvorené podmienky na stretávanie sa dieťaťa s jeho rodičmi. Dieťaťu a jeho rodičom poskytuje Centrum pomoc na uľahčenie priebehu stretnutí, na rozvoj a úpravu ich vzájomných vzťahov a na úpravu rodinných pomerov dieťaťa. Pri kontakte dieťaťa s biologickou rodinou a inými fyzickými osobami, Centrum postupuje podľa §53, ods. 1.

Podľa § 53 ods. 2 zákona č. 305/2018 Z.z. sa dieťa môže zdržiavať mimo Centra s prihliadaním na potreby dieťaťa a možnosti rodiča. Dieťa má právo sa stretávať s prarodičmi, so súrodencami a FO, ku ktorým má blízky vzťah. Ak má FO záujem o dieťa a opakované krátkodobé pobyty mimo centra podľa odseku 7, je táto FO povinná absolvovať informačné poradenstvo v rozsahu 3 hodín. Plánované návštevy a pobyty mimo Centra  je potrebné nahlasovať vopred telefonicky alebo osobne u riaditeľky Centra. Tá rozhodne, či dieťa môže stráviť pobyt mimo Centra, resp. či je vhodné dieťa navštíviť.  Toto rozhodnutie je v súlade s IPRODom a je konzultované s odborným tímom Centra. Dieťa sa musí zdržiavať na mieste, ktoré je dohodnuté písomne.

 

l.) Odborné metódy práce s dieťaťom, jeho rodinou a inými plnoletými fyzickými osobami, pre ktoré sa vykonávajú opatrenia v centre a spôsob zapájania spolupracujúcich subjektov do odbornej práce centra

 

Metódy sociálnej  práce:

1. zber informácií o dieťati pred umiestnením do Centra – Sociálny pracovník využíva tieto zdroje informácií:

a.) komunikácia s príslušným ÚPSVR

b.) komunikácia s koordinátorom Ústredia ÚPSVR

c.) komunikácia s rodinou dieťaťa

d.) komunikácia s inými inštitúciami

 

2. Príprava dieťaťa na umiestnenie do Centra:

Sociálny pracovník po dohode s pracovníkom ÚPSVR spresňuje termín prijatia dieťaťa  do Centra, ako aj študuje dostupnú dokumentáciu o dieťati, ktorého súčasťou je aj sociálna správa príslušného ÚPSVR.

 

3. Interná koordinácia s odborným tímom

- sociálny pracovník oboznámi odborný tím vychovávateľa, resp. profesionálneho náhradného rodiča so všetkými informáciami o dieťati, na základe ktorých sa zvažuje umiestnenie dieťaťa v samostatne usporiadanej skupine alebo v profesionálnej náhradnej rodine z hľadiska veku, zdravotného stavu a potrieb dieťaťa.

 

 

4. Prijatie dieťaťa do Centra

-osobný rozhovor s dieťaťom /sociálny pracovník, psychologička,/

-osobný rozhovor s rodinou dieťaťa, resp. najbližšia rodina /sociálny pracovník, psychológ/

 

 

5. Práca s biologickou rodinou dieťaťa

- návštevy v rodinách

- účasť na prípadových konferenciách

- sociálne poradenstvo

 

 

 

Sociálna diagnostika:

Pri sociálnej diagnostike sú využívané tieto metódy sociálnej práce:

rozhovor, pozorovanie, analýza údajov, anamnéza – rodinná, školská, zdravotná, osobná.

-

 

Získanie týchto informácii  dáva prehľad, ako s dieťaťom a jeho rodinou pracovať. Je to základné východisko pre tvorbu individuálneho plánu rozvoja osobnosti dieťaťa, výchovných plánov, plánov osamostatňovania sa mladých dospelých.

 

Plán sociálnej práce s dieťaťom a jeho rodinou je vypracovaný v spolupráci s obcou, orgánom sociálno-právnej ochrany detí a sociálnej kurately, resp. s akreditovaným subjektom.

Rodič dieťaťa je oboznámený s plánom sociálnej práce na prípadových konferenciách, kde sa určia ďalšie úlohy na nasledujúce obdobie pre Centrum, rodiča dieťaťa, ÚPSVR, resp. obec.

Sociálny pracovník úzko spolupracuje s rodinou, ktorej poskytuje sociálne poradenstvo zamerané na podporu rodinných pomerov, posilnenie žiaducich kompetencií rodiča, pomoc pri prekonávaní krízových situácii v rodine.

 

V rámci sociálnej práce sa sociálny pracovník ako člen odborného tímu podieľa aj na príprave na náhradnú rodinnú starostlivosť, na návštevách v biologických rodinách a komunikuje s inými inštitúciami, ktoré sú zainteresované na poskytovaní starostlivosti dieťaťu v Centre (školy, zdravotné zariadenia, akreditované subjekty, neziskové organizácie, obce, mestá, ÚPSVR).

 

Odborné metódy práce psychológa

-  Štúdium rodinnej, sociálnej a osobnej anamnézy dieťaťa, vrátanie psychologického a zdravotného záznamu (spisová dokumentácia)

- Monitorovanie adaptačnej doby, mapovanie sociálnej klímy

- Psychologická diagnostika – použitie psychologických metód a testov:

-  pozorovanie,

- rozhovor

-  projektívne techniky

- posudzovacie škály

- dotazníky

- kresebné techniky

- hranie rolí

 

Psychologické poradenstvo: vychovávateľom, profesionálnym náhradným rodičom a rodičom v            rámci sanácie rodiny.

 

1. Priama práca s dieťaťom:

Individuálna – individuálne intervencie vedúce k vytvoreniu bezpečného vzťahu s dieťaťom a k odporúčaniu vychovávateľov pre ďalšiu prácu s dieťaťom.

Skupinová – skupinové programy zamerané na prevenciu sociálno-patologických javov a rizikového správania, SPV, relaxačné stretnutia, zvyšovanie úrovne poznatkov a porozumenia u detí, práca so skupinou mladých dospelých.

2. Činnosť s dieťaťom v súčinnosti s inými pracovníkmi centra alebo zástupcami iných inštitúcií – spolupráca s vychovávateľmi, so sociálnym pracovníkom, so zástupcami iných inštitúcií.

      3. Nepriama činnosť s dieťaťom:

- vedenie spisovej dokumentácie, štúdium odbornej literatúry, vzdelávacie aktivity, konzultácie, supervízia.

Psychológ na základe spolupráce s odborným tímom zabezpečuje jednotlivé diagnostické úkony, koordinuje ich a spolu s tímom rozhoduje o tom, aké sú ďalšie postupy a zameranie pre prácu s dieťaťom.

Činnosť psychológa tvorí:

-  príprava detí k NRS, koordinovanie interakcií, písanie správ z interakcií

- odborná pomoc pri sanácii rodiny (poradenstvo, návštevy, konzultácie)

- práca s mladým dospelým – príprava na osamostatnenie sa

- práca s názormi, postojmi a emóciami dieťaťa

- realizácia nácviku sociálnych, rodičovských a komunikačných zručností v biologickej rodine

- vedenie motivačných rozhovorov s dieťaťom

- podpora pozitívneho potenciálu dieťaťa

- rozvíjanie osobnostných kompetencií dieťaťa (sebaúcta, zodpovednosť, ohľaduplnosť, vytrvalosť,…)

- rozvíjanie sociálnych kompetencií dieťaťa (kooperácia, asertivita, empatia,…)

- poradenstvo zamerané na profesionálnu orientáciu

- formovanie pozitívneho postoja k vzdelávaniu

-výchova k manželstvu  a rodičovstvu

-práca s profesionálnou náhradnou rodinou (odborné poradenstvo a konzultácie)

 

Odborné metódy – pedagogika, výchova

 

Pri špeciálno-pedagogickej starostlivosti o deti s vývinovými poruchami učenia spolupracujeme s externými inštitúciami – Centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie, Mládežnícka 34, Banská Bystrica, Centrum špeciálno-pedagogického poradenstva, Kollárova 55, Banská Bystrica, Centrum špeciálno-pedagogického poradenstva, Ďumbierska 15, Banská Bystrica a Súkromné centrum špeciálno-pedagogického poradenstva ako súčasť Súkromnej špeciálnej materskej školy, Slnečná 34, Banská Bystrica.

 

 

Odborná činnosť sa týka oblastí:

-edukácia

-reedukácia

-korekcia

-stimulácia

-terapia

-logopédia

 

Pri spolupráci so špeciálnym pedagógom sa zameriavame najmä na pomoc deťom pri problémoch v učení, pri poruchách reči, pri zvládaní školských nárokov, pri vypracovávaní individuálnych vzdelávacích plánov a pri aplikácii nápravných metód na korekciu špecifických porúch učenia. Odborný tím Centra spolupracuje so špeciálnym pedagógom aj na vypracovaní individuálneho výchovného plánu dieťaťa, v ktorom odporučí a navrhne konkrétne postupy a ciele. Najmä pri individuálnych formách výchovy a vzdelávania špeciálny pedagóg poskytuje vychovávateľom Centra metodickú pomoc, konzultácie, poradenstvo a vypracúva odporúčania adekvátnych výchovných a pedagogických postupov. Konzultuje s Centrom výsledky vyšetrení, ako je školská zrelosť, odklad školskej dochádzky, zaradenie, resp. preradenie dieťaťa na iný typ školy, školskú integráciu a individuálnu formu výchovy a vzdelávania.

 

 

n.) Opis  plánovania a vyhodnocovania výchovnej činnosti v samostatne usporiadaných skupinách

Výchovná činnosť v samostatne usporiadanej  výchovnej skupine sa riadi výchovným plánom, ktorý je vypracovaný vedúcou výchovy na kalendárny rok a je východiskom pre mesačné výchovné plány ostatných vychovávateľov. Každý vychovávateľ pripravuje mesačný výchovný plán pre dieťa, ktoré má v individuálnej starostlivosti. Výchovný plán je súčasťou IPRODu. Pri vypracovávaní výchovných plánov sa zameriavame na:

 

A: napĺňanie potrieb dieťaťa, pričom sa rešpektuje záujem a názor dieťaťa s ohľadom na jeho vek a  jeho schopnosti. Dieťa sa spolupodieľa na vypracovávaní výchovných plánov. Vychovávateľ rešpektuje svetonázor dieťaťa, pomáha mu budovať hodnotový systém. Vychovávateľ je pre dieťa sprevádzajúcou osobou počas celého pobytu v Centre.

 

B: vytváranie bezpečného prostredia pre dieťa – vychovávateľ zameriava svoju činnosť tak, aby podporoval vytváranie harmonickej klímy v skupine a zabezpečil právo dieťaťa na súkromie. Svoju činnosť plánuje s cieľom predchádzať sociálno – patologickým javom.

 

 

C: kontakt dieťaťa s biologickou rodinou a blízkymi osobami – vychovávateľ podporuje kontakty medzi súrodencami, návštevy rodičov a iných príbuzných v Centre.

 

 

D: výchovu a vzdelávanie dieťaťa – vychovávateľ dbá na zodpovednú prípravu na vyučovanie, upevňuje a rozvíja vedomosti dieťaťa.

 

 

E: Prípravu dieťaťa na osamostatnenie sa – vychovávateľ rozvíja sociálne zručnosti mladého dospelého a pripravuje ho na samostatný život.

 

 

Pri tematickom zameraní výchovných plánov sa zameriavame na rôzne oblasti rozvoja, psychomotorického a osobnostného rozvoja dieťaťa:

-emocionalitu

-vzťah k sebe a iným

-hodnotový systém

-komunikáciu

-zdravý životný štýl

-sociálne zručnosti

-fyzický rozvoj a športovanie

 

 

Výchovný plán sa vyhodnocuje mesačne vedúcou výchovy.

Súčasťou výchovy v Centre je aj práca s mladými dospelými. Plán prípravy na osamostatnenie sa vypracúva  na 6 mesiacov.

 

V pláne na osamostatnenie sa zameriavame na:

-príprava na povolanie

-zodpovednosť za seba

-partnerské vzťahy a rodičovstvo

-uvedomenie si životnej reality

-finančná gramotnosť a finančné hospodárenie

-získavanie reálneho obrazu o sebe

-všestranná príprava MD na praktický život (pranie, varenie, nákupy, žehlenie)

-Plán osamostatnenia  vypracúva vychovávateľ v súčinnosti s MD,  so sociálnym pracovníkom a so psychológom. Cieľom plánu je príprava  na osamostatnenie sa so zabezpečením primeraného vzdelania ako základného predpokladu na ďalšie uplatnenie sa v živote po skončení starostlivosti v Centre. Vyhodnotenie plánu sa realizuje 2x ročne za účasti vychovávateľa, sociálneho pracovníka a mladého dospelého.

 

 

q.) Opis tvorby a vyhodnocovania  čiastkových  plánov individuálneho  plánu rozvoja osobnosti dieťaťa, opis tvorby a vyhodnocovania individuálneho plánu odbornej práce s dieťaťom a jeho rodinou alebo plánu odbornej práce  s plnoletou fyzickou osobou

 

Individuálny plán rozvoja osobnosti dieťaťa je súbor čiastkových plánov vykonávania odborných činností v centre, najmä:

A: Plán sociálnej práce

B: plán výchovnej práce s dieťaťom

C: psychologickej starostlivosti

 

 

IPROD stanovuje celkový cieľ určený podľa potrieb a schopností dieťaťa.  Cieľ plánu sa stanovuje v spolupráci odborného tímu, vychovávateľov, profesionálneho náhradného rodiča, sociálneho pracovníka, dieťaťa, rodiny dieťaťa a ÚPSVR. IPROD sa vyhodnocuje 1x štvrťročne.

 

 

Plán sociálnej práce obsahuje

A: zhodnotenie situácie dieťaťa a jeho rodiny

B: spolupracujúce subjekty na tvorbe plánu sociálnej práce

C: ciele sociálnej práce s dieťaťom a jeho rodinou v Centre

D: konkrétne úlohy na dosiahnutie cieľov:

- vrátane metód sociálnej práce

-orgánu SPODSK

-plánu SP s rodinou

-obce (mestá), resp. Akreditovaného subjektu, ak sa podieľajú na plnení plánu SP

-ďalších osôb ak boli v pláne určené úlohy pre tieto osoby

E: kritérium hodnotenia splnenia úlohy a termín prehodnotenia úlohy

F: výsledok plnenia úloh

G: ďalšie rozhodujúce skutočnosti

 

Pri plánovaní sociálnej práce sa kladie dôraz na spoluprácu odborného tímu, vychovávateľa a  profesionálneho náhradného rodiča, s cieľom napĺňať individuálne potreby dieťaťa a mladého dospelého.

 

Profesionálny náhradný rodič a vychovávateľ Centra  predkladajú odbornému tímu 1x mesačne vyhodnocovania plánu výchovnej práce s dieťaťom.

Plán sociálnej práce Centrum – stanovuje  na pol roka a priebežne sa aktualizuje podľa potrieb a aktuálnej situácie dieťaťa.

Súčasťou plánu SP je aj plán prípravy osamostatnenia sa MD, spracovaný od 16 – roku veku a plán osamostatňovania sa mladého dospelého, vypracovaný najmenej rok pred dovŕšením plnoletosti  MD , ktorého súčasťou je aj predpokladaný spôsob zabezpečenia si ďalšieho bývania a práce. Tento plán osamostatňovania sa mladého dospelého je vypracovaný na ˝ roka a vyhodnocuje sa za prítomnosti sociálneho pracovníka, vychovávateľa, psychológa a mladého dospelého.

            Plán SP vychádza s cieľov dohodnutých na prípadových konferenciách, ktorá sa uskutočňuje do 2 týždňov od prijatia dieťaťa do Centra. Prípadových konferencii sa okrem zamestnancov Centra, zástupcu Obcí resp. mesta, pracovníčky ÚPSVR SPODSK zúčastňujú aj zástupcovia akreditovaných subjektov (O.Z.,Familiam, Úsmev ako dar).

 

Plán psychologickej starostlivosti o dieťa zabezpečuje psychologička

Vrámci IPRODu sa psychológ zameriava na konkrétne ciele a pre ďalšiu prácu s dieťaťom stanoví vhodné odporúčania prístupu k dieťaťu, k spôsobu komunikácie, k spôsobu rozvíjania osobnosti dieťaťa a k odstraňovaniu negatívnych prejavov správania alebo návykov dieťaťa.

- vypracúva sa na obdobie (od 1.9. do 31.8.)

Jeho súčasťou je:

- meno a priezvisko dieťaťa

- dátum narodenia

- vývinové obdobie

- aktuálny názor na rodinu

- plán psychologickej činnosti

- odporúčania pre všestranný a harmonický vývin v rámci IPRODu

 

 

Plán psychologickej práce s dieťaťom zahŕňa:

1. Individuálna práca s dieťaťom

      – screening psychického a emočného stavu dieťaťa a MD

- psychologické poradenstvo

- psychologická diagnostika

- v prípade potreby psychoterapia externou formou

 

2. Skupinové aktivity

       - preventívne – prednášky, besedy,

- sociálno psychologický výcvik – zameraný na zvyšovanie sebapoznania, komunikáciu, zvládanie agresivity a stresu

- hranie rolí

- relaxačné techniky

 

3. Iné

      - práca s biologickou rodinou – zameriava sa na prípravu dieťaťa na návrat do biologickej rodiny a poskytuje odborné poradenstvo a podporu v nepriaznivej životnej situácii

- práca s vychovávateľmi – pripravuje komplexnú diagnostickú správu, ktorá zachytáva všetky oblasti psychomotorického vývinu dáva odporúčania poukazuje na prípadné riziká vo vývine dieťaťa

- práca s profesionálnou náhradnou rodinou – poskytuje PNR odborné poradenstvo a konzultácie, monitoruje priebeh stretnutí dieťaťa s biologickými rodičmi, poskytuje odporúčania v oblasti výchovno vzdelávacie procesu

Plán psychologickej starostlivosti sa vyhodnocuje mesačne psychologičkou Centra a predkladá sa          písomne riaditeľke centra.

 

 

Výchovný plán s dieťaťom tvorí vychovávateľ,  resp. PNR:

Výchovný plán vychádza zo záverov psychologickej starostlivosti.   Hlavnú úlohu pri jeho tvorbe má dieťa a vychovávateľ/ka. Plán poukazuje na aktuálnu situáciu, v ktorej sa dieťaťa nachádza a z nej vyvodzuje úlohy pre jeho ďalšie smerovanie. Je opisom činností a cieľov – príprava na vyučovanie, školské predsavzatia, sebaobslužná prax, účasť na rôznych výchovných programoch. Obsahuje aj činnosti zamerané na vzťahy s ostatnými deťmi, súrodencami, plán socializácie, sociálnych zručností, zdôrazňuje aktivity pri nadväzovaní vzťahov. Dieťa sa na tvorbe plánu aktívne podieľa a má právo vyjadriť svoj názor. Vychovávateľke to pomáha  zistiť ako sa dieťa prejavuje, v čom sú jeho slabé a silné stránky, aké má plány do budúcnosti, aký je dosiahnutý pokrok. Plán sa mesačne vyhodnocuje vychovávateľom a dieťaťom. Pravidelným mesačným vyhodnocovaním je poskytnutá spätná väzba. Plán a jeho vyhodnotenie sa zakladá do osobného spisu dieťaťa. Pre mladého dospelého sa vypracúva plán osamostatnenia na polroka od jeho 16 – roka veku. Zodpovedný za vypracovanie VP  pre konkrétne dieťaťa je vychovávateľ, ktorý má dieťaťa v individuálnej starostlivosti. Pre dieťaťa umiestnenému v profesionálnej náhradnej rodine vypracuváva výchovný plán a plán osamostatnenia sa mladého dospelého PNR. Tieto plány sú podkladom pre vypracovanie IPRODu.  IPROD sa komplexne vyhodnocuje 1x štvrťročne za prítomnosti odborného tímu Centra.

 

r.) Podmienky pre záujmovú činnosť, športovú činnosť, kultúrnu činnosť, rekreačnú činnosť a prejavovanie náboženského vyznania a viery

 

V Centre Srdiečko podporujeme záujmovú činnosť detí so zameraním na šport, kultúru ako aj zabezpečujeme rekreačnú činnosť. Mladšie deti pracujú v záujmových krúžkoch pri základných školách, ktoré navštevujú. Pre športové vyžitie využívame detské a športové ihriská, ktoré sa nachádzajú v blízkosti Centra. V rámci voľného času využívame korčuliarsku dráhu pod pamätníkom SNP v Banskej Bystrici a zimný štadión. Počas víkendov navštevujeme s deťmi plaváreň a kino.

Často chodievame na pešie turistické výlety do blízkeho okolia – Špania dolina, Donovaly, Šachtičky, hvezdáreň pod Urpínom. Pre vzdialenejšie výlety využívame bezplatnú vlakovú dopravu.

V meste Banská Bystrica sa zúčastňujeme rôznych kultúrnych spoločenských, rekreačných a športových podujatí z ponúk informačného centra ( farmárske trhy, remeselnícke tradície, štúdio tanca, divadielko z Pasáže, prehliadky mesta, tvorivé dielne…).

Počas prázdnin, sviatkov a víkendov sa rekreujeme na chalupe v Sebechleboch.  Tu máme k dispozícii pre naše deti bazén, trampolínu, pingpongový stôl, bicykle, kolieskové korčule. V záhrade deti pestujú zeleninu, ovocie, ktoré svojpomocne spracúvajú. V tejto obci sa deti taktiež zúčastňujú spoločenského života a chodievajú na výlety do blízkeho okolia. V Centre rešpektujeme vierovyznanie detí návštevou náboženskej výchovy na školách ako aj návštevou kostola počas víkendov, cirkevných sviatkov, prípadne iných dní podľa individuálneho záujmu dieťaťa. V blízkosti Centra sa nachádza katolícky kostol, v centre mesta Banská Bystrica sa nachádza evanjelický kostol. Ak dieťa prejaví záujem o prijatie sviatostí (prijímanie, birmovka, konfirmácia, a pod.), je mu to v Centre umožnené.

 

s.)  Opis zabezpečenia zdravotnej starostlivosti deťom a plnoletým fyzickým osobám, pre ktoré sa vykonávajú pobytové opatrenia v centre

 

Zdravotná starostlivosť deťom a plnoletým fyzickým osobám v našom Centre zabezpečujeme neodkladne pri prijatí do centra na základe rozhodnutia súdu /NÚS, VO,PO/. Základné vyšetrenia dieťa absolvuje do 24 hodín u detského pediatra pre deti a dorast. Detský lekár určí ďalšie vyšetrenia u špecializovaných odborných lekárov na základe stanovenej  diagnózy.

Špecializované odborné vyšetrenia zabezpečujeme v mieste Centra: pedopsychiatrické,   ortopedické, stomatologické, oftalmologické, interné, endokrinologické,  ORL, urologické, gynekologické, kožné, kardiologické, chirurgické, infektologické, neurologické, imunologické, očné, RTG, sono, magnetická rezonancia,  urgent, RZP na telef. čísle 112 alebo 155.

Dieťa, ktoré dovŕši vek dospelosti môže byť u detského pediatra ešte 364 dní, potom sa mu zabezpečuje zdravotná starostlivosť u všeobecného lekára pre dospelých.

Preventívne prehliadky sa absolvujú pravidelne, podľa dohody s lekárom. Zdravotné pomôcky pre deti a plnoleté fyzické osoby: lieky, okuliare, stomatologický strojček /vyberateľný, fixný/, ortéza sú  zabezpečované  podľa potreby a odporučenia lekára.

Dieťaťu a plnoletej fyzickej osobe umiestnenej  v profesionálnej náhradnej  rodine sa poskytuje zdravotná starostlivosť v mieste trvalého pobytu profesionálneho náhradného  rodiča.

Ak by prišlo pri pobyte mimo Centra k zdravotným problémom dieťaťa, rodič resp. iná fyzická osoba, ktorá sa v tom čase stará o dieťa poskytne neodkladnú zdravotnú starostlivosť v mieste trvalého pobytu /pohotovosť, urgent, RZP/  informuje o tom riaditeľku centra.

Všetky zdravotné vyšetrenia dieťaťa a plnoletej fyzickej osoby sa zaznamenávajú do zdravotného záznamu v spise dieťaťa a plnoletej fyzickej osoby.

Našim klientom sa zabezpečuje aj zdravotná pobytová forma, ktorá je odporučená na základe odborných a špecializovaných lekárov v spolupráci s Centrom.

Vychovávateľ zaznamenáva zdravotné ťažkosti klienta do denného záznamu a konzultuje to so sociálnym pracovníkom. Pokiaľ ide o akútny zdravotný problém /horúčka, bolesti hlavy, zvracanie/ podá základné voľnopredajné lieky na zmiernenie problému, dostupné bez lekárskeho predpisu. Ak je zdravotný problém vážny /úraz, vysoké teploty/ telefonicky kontaktuje riaditeľku, o závažnosti zdravotného problému a volá RZP /rýchla zdravotná pomoc, tel. číslo 112,155/.

Odborný personál centra, ktorý prichádza do styku s osobnými údajmi detí a plnoletých fyzických osôb je viazaný mlčanlivosťou a diskrétne narába s osobnými informáciami o zdravotnom stave klientov v našom centre.

 

 

 

 

 

 

 

t.) Opis zabezpečenia školskej dochádzky a prípravy na povolanie detí a plnoletých fyzických osôb do 25 veku po ukončení pobytového opatrenia súdu nadobudnutím plnoletosti dieťaťa podľa §55 zákona, pre ktoré sa vykonávajú pobytové opatrenia v centre

 

-MŠ, ZŠ a ŠZŠ zabezpečujeme individuálnou dochádzkou alebo doprovodom vychovávateľa, v závislosti od veku a mentálnej úrovne dieťaťa.

V prípade, že na základe psychologického a špeciálno-pedagogického vyšetrenia (v spolupráci s CPPPaP a CŠPP), je dieťaťu odporúčané preradenie do ŠZŠ, zabezpečíme vzdelávanie aj na tomto type školy. Pokiaľ to mentálna úroveň dieťaťa dovoľuje, dieťa ostáva integrované v ZŠ.

V blízkosti centra sú:

- 4 MŠ: MŠ Jilemnického ulica, MŠ Nová ulica, ŠMŠ Stadetore, MŠ Šalgotarjánska ulica.

- 3 ZŠ: ZŠ Spojová, ZŠ Radvanská, Cirkevná ZŠ Narnia na Okružnej ulici

- ŠZŠ – Ďumbierska 15, Banská Bystrica (dostupná MHD)

-  1 OU  Wiliama Gaňu na Moskovskej ulici

Školská dochádzka na stredných školách je individuálna, deti chodia do školy samostatne. Vzhľadom k tomu, že Banská Bystrica je krajské mesto, je v nej široké spektrum stredných a vysokých škôl, z ktorých si deti v Centre môžu vyberať pri zohľadnení záujmu, svojich vedomostí a prospechu. Po ukončení stredoškolského štúdia majú plnoleté fyzické osoby možnosť študovať na vysokej škole do 25 .- ho roku veku.

 

 

u.) Opis práv dieťaťa alebo plnoletej fyzickej osoby, pre ktoré sa vykonávajú opatrenia v Centre , a opis  práv rodiča dieťaťa  a iných blízkych osôb dieťaťa alebo plnoletej fyzickej osoby pre ktoré sa vykonávajú opatrenia v Centre.

 

Práva dieťaťa v Centre sú garantované Dohovorom o právach dieťaťa, kde je prvoradý záujem dieťaťa pri akomkoľvek konaní týkajúcom sa detí.

Dieťa, pre ktoré je v Centre vykonávané pobytové opatrenie súdu, má právo stretávať sa s rodičom alebo inou blízkou osobou dieťaťa. Návštevu dieťaťa je možné dohodnúť s riaditeľkou zariadenia v popoludňajších hodinách, aby to nenarúšalo program Centra. Tieto návštevy sa konajú v spoločenskej miestnosti a odborný tím určí, pri ktorých návštevách je potrebný dohľad vychovávateľa. Rodičia alebo iná blízka osoba môžu v priestoroch Centra aj prenocovať. Po dohode rodiča s vedením Centra môže dieťa stráviť čas s rodičom aj mimo zariadenia. Deťom je umožnený pobyt u svojich biologických rodičov  alebo iných blízkych rodinných  príslušníkov  počas víkendov, sviatkov a prázdnin. Rodič, ktorý príde navštíviť dieťa, musí byť triezvy a dodržiavať dohodnutý čas návštev.  Profesionálna náhradná rodina je taktiež povinná podporovať návštevy rodičov a umožniť kontakty medzi dieťaťom, rodičom, príbuzným alebo inou blízkou osobou dieťaťa. Návštevy detí z PNR sa môžu uskutočňovať v PNR, Centre, prípadne na neutrálnom mieste. Deti môžu udržiavať kontakty s rodičmi a inými príbuznými aj telefonicky. Staršie deti, ktoré vlastnia mobilné telefóny, ich majú počas týždňa u seba do 18,00 hod., potom ho odovzdávajú vychovávateľovi. Cez víkendy majú deti mobily u seba od 8,00 hod. do 20,00 hod. Pre mladšie deti má vychovávateľ počas svojej služby k dispozícii služobný mobil, na ktorý môžu volať rodičia resp. dieťa rodičom. Doba trvania hovoru je individuálna podľa veku a komunikačných schopností dieťaťa.

 

Dieťa v Centre má právo:

-obracať sa so svojimi žiadosťami a sťažnosťami na vychovávateľa alebo riaditeľku Centra a požadovať odpoveď, ktorú musí dostať

-vyžadovať, aby boli dodržiavané jeho práva

-spolupodieľať sa na vypracovaní domového poriadku a režimu dňa

-slobodne a samostatne si vybrať strednú školu, resp. vysokú školu, na ktorej chce študovať

-byť hodnotené a odmenené podľa schváleného systému Centra

-kedykoľvek si vziať z úschovy Centra svoje cennosti, ktoré má uschované

-dostať pri odchode z Centra všetok svoj majetok a hotovosť (vkladnú knižku)

-rozhodovať o spôsobe využívania voľného času na záujmové aktivity podľa vlastného výberu

 

Práva rodiča a iných blízkych osôb dieťaťa, alebo plnoletej fyzickej osoby:

Rodič má právo:

-pravidelne sa stretávať  s dieťaťom aj telefonicky ho kontaktovať

-byť  informovaný o zdravotnom stave dieťaťa

-byť informovaný o školských výsledkoch

-byť informovaný o všetkých zmenách  týkajúcich sa dieťaťa

- za vopred stanovených podmienok stráviť víkend s dieťaťom v Centre

Dieťa má právo navštíviť v Centre aj iná blízka osoba so súhlasom rodiča a riaditeľky Centra.

Každá došlá pošta dieťaťu je mu odovzdaná na večernej komunite. Všetky deti Centra majú prístup na internet, ktorý je v spoločenskej miestnosti. Využívanie internetu koordinuje na svojej službe vychovávateľ. Na základe zákona č. 305/2018 Z.z. §8 ods. 1,2 má dieťa právo požiadať o pomoc pri ochrane svojich práv orgán SPODaSK, iný štátny orgán, obec, akreditovaný subjekt, ktorý je príslušný chrániť práva a záujmy dieťaťa aj bez vedomia Centra, rodičov alebo osoby, ktorá sa osobne stará o dieťa. Na uvedené inštitúcie sa deti v Centre môžu obrátiť  písomne, telefonicky, mailom.  Staršie deti vlastnia svoje mobily, v ktorých majú internet a počas samostatných vychádzok môžu odoslať poštou písomné vyjadrenie.

 

 

 

 

v.) Opis povinností dieťaťa alebo plnoletej fyzickej osoby, pre ktoré sa vykonávajú opatrenia v Centre a opis povinností rodiča dieťaťa a iných blízkych osôb dieťaťa alebo plnoletej fyzickej osoby, pre ktoré sa vykonávajú opatrenia v Centre, vrátane podmienok návštev v Centre tak, aby návštevy nenarúšali program Centra

 

Povinnosti dieťaťa alebo plnoletej fyzickej osoby, pre ktoré sa vykonávajú opatrenia súdu v Centre sa odvíjajú od potrieb a veku dieťaťa. Deti sa riadia režimom dňa, ktorý určuje základné povinnosti a majú ho vyvesený v spoločných priestoroch na nástenke. Staršie deti vstávajú ráno samostatne a po raňajkách odchádzajú samostatne aj do školy. Mladšie deti vodí do školských zariadení vychovávateľ. Najmä do špeciálnej základnej školy musia deti cestovať MHD v sprievode vychovávateľa. Po návrate zo školy majú deti do 16,00 hod. svoje osobné voľno. V čase od 16,00 do 17,00 hod. je príprava na vyučovanie a príprava večere. Od 17,00 hod. do 18,00 hod. majú deti voľno na vychádzky a voľnočasové aktivity. Od 18,30 hod. je večerná komunita, kde sa spoločne analyzujú školské výsledky, požiadavky a potreby detí, a plánujú sa činnosti na ďalší deň. Po komunite sa upratujú spoločné priestory. Tieto služby majú deti rozdelené v týždňových intervaloch a striedajú sa pri nich. Po večernej hygiene je večierka – menšie deti o 20,00 hod. a väčšie deti o 22,00 hod. Ďalšou povinnosťou detí je dodržiavanie domového poriadku, ktorý hovorí o tom, že dieťa je povinné chrániť  a udržiavať majetok Centra, svoje osobné veci a rešpektovať pokyny vychovávateľa a iných zamestnancov Centra. V priestoroch Centra je zakázané užívať alkoholické nápoje, drogy a fajčiť.

 

Povinnosti mladého dospelého sú stanovené v Dohode o poskytovaní starostlivosti mladému dospelému v samostatne usporiadanej skupine:

-MD dodržiava pravidlá stanovené v Centre

-vykonáva obslužné činnosti pre svoju potrebu

-dodržiava zásady slušného správania voči zamestnancom a deťom Centra

-dodržiava hygienu a starostlivosť o svoj zovňajšok

-nedopúšťa sa žiadneho trestného činu

-nekonzumuje a neprechováva alkohol a iné psychotropné látky

-plní si všetky povinnosti, ktoré vyplývajú zo štúdia

-chráni majetok Centra

-spolupracuje so sociálnou pracovníčkou Centra

 

 

 

 

 

Povinnosti rodičov:

Rodič je povinný platiť výživné na dieťa vo výške stanovenej súdnym rozhodnutím. Je povinný spolupracovať s Centrom a zaujímať sa o dieťa a nové skutočnosti v jeho živote. Rodič je povinný informovať Centrum o podstatných zmenách v jeho živote.

Rodič má povinnosť nahlásiť svoju návštevu v Centre riaditeľke zariadenia minimálne dva dni vopred. Pri stretnutí s dieťaťom musí byť triezvy a zdravý (bez viditeľných prejavov ochorení dýchacích ciest, prípadne očividných infektov). Pri prebratí dieťaťa na vychádzku prípadne víkendový pobyt mimo Centra je povinný dieťa vrátiť v určenom čase a v poriadku. Rodič je povinný nahlásiť každé ochorenie, úraz, hospitalizáciu v nemocnici počas pobytu u neho riaditeľke Centra. Rodič je povinný zdržiavať sa na  adrese, ktorá je uvedená na tlačive „ súhlas k pobytu dieťaťa  mimo Centra“. Každú zmenu pobytu je rodič povinný nahlásiť riaditeľke Centra. Počas dlhších prázdninových pobytov dieťaťa v domácnosti rodiča sociálny pracovník Centra navštívi rodinu minimálne jedenkrát za pobyt na uvedenej adrese. Rodič je povinný kontaktovať dieťa osobne aj telefonicky. Je povinný aktívne spolupracovať s Centrom s cieľom návratu dieťaťa domov.

 

w.) taxatívny opis výchovných prostriedkov, ktoré je možné uložiť za nedodržanie povinností podľa písmena v), vrátane času ich trvania a možnosti prehodnotenia výchovného prostriedku, ak s jeho použitím dieťa alebo plnoletá fyzická osoba, pre ktoré sa vykonávajú opatrenia v Centre, nesúhlasia

 

K usmerňovaniu nevhodného správania a porušovaniu domového poriadku používame väčšinou motivačné výchovné prostriedky, vedúce k upevňovaniu pozitívnych vzorcov správania  a eliminovaniu negatívnych prejavov v správaní.  Dôraz sa kladie na rozvíjanie regulačno-vôľových vlastností s cieľom kladného začlenenia sa do spoločnosti.

 

Motivačné výchovné prostriedky sú používané s prihliadnutím na vek a schopnosti dieťaťa.

-menšie deti si môžu ísť kúpiť hračku, resp. sladkosť podľa vlastného výberu

-návšteva cirkusu, kolotočov

-väčšie deti môžu ísť samostatne do kina alebo na koncert

-dieťa má samostatnú vychádzku resp. predĺženú vychádzku

-dieťa si samostatne môže ísť nakúpiť oblečenie alebo kozmetiku

-má možnosť rozhodnúť o výlete na víkend

-má možnosť predĺženia večierky pozeraním TV

 

 

 

Za nedodržiavanie a porušovanie povinností stanovených Centrom sú používané nasledovné sankcie:

1.Zadržanie mobilného telefónu na jeden týždeň. Pri zistení neadekvátnej komunikácii na sociálnych sieťach, zverejňovaní hanlivých fotografií na FB, pri neodovzdaní mobilu v učenom čase.

2. Zákaz samostatných vychádzok na jeden týždeň – pri porušovaní školských povinností, pri neskorom návrate zo školy a vychádzky, pri požití alkoholických nápojov, pri výraznom zhoršení školského prospechu.

3. Zákaz pozerania TV na jeden víkend -  pri odmietnutí resp. neodvedení svojej služby v Centre, pri neuposlúchnutí príkazov vychovávateľa a pod.

4. Zákaz, resp. obmedzenie voľnočasových a školských krúžkov (volejbal, tanečná) na jeden mesiac za výrazné zhoršenie školského prospechu, záškoláctvo a za problémové správanie.

O sankciách rozhoduje službukonajúci vychovávateľ a PNR, ktorý urobí zápis o tejto sankcii do denného záznamu.

PNR pri svojej práci s dieťaťom vychádza z dokumentu „Štandardy práce v  PNR“. Pri  vypracúvaní a vyhodnocovaní IPRODu  spolupracuje PNR s Centrom. Tento plán je priamym výchovným nástrojom, prostredníctvom ktorého sa dieťa učí pomenovávať svoje potreby určovať priority, byť zodpovedný sám za seba a vyvodzovať následky svojho konania.  Výchovné prostriedky, ktoré PNR používa ako motivačné resp. sankčné sú rozpracované v  plánoch výchovnej práce a podmienené individuálnym prístupom k dieťaťu.  Pri riešení špecifických problémov sú postupy PNR konzultované s odborným tímom Centra.

Ak dieťa nesúhlasí so sankciou, o ďalšom postupe rozhoduje riaditeľka Centra v spolupráci s odborným tímom Centra. Za nedodržanie sankcie má dieťa zakázané jeden mesiac víkendové pobyty v rodine, používanie internetu na jeden mesiac a zadržanie mobilného telefónu na jeden mesiac.

Mladý dospelý má uložené povinnosti voči Centru v Dohode o poskytovaní starostlivosti mladému dospelému v samostatne usporiadanej  skupine. Porušovanie pravidiel a povinností je riešené „Disciplinárnym poriadkom pre mladých dospelých“, na základe ktorého je možné mladému dospelému uložiť nasledovné disciplinárne opatrenia:

-pokarhanie

-podmienečné vypovedanie dohody o poskytovaní starostlivosti

-nepodmienečné vypovedanie dohody o poskytovaní starostlivosti

Disciplinárne priestupky mladého dospelého rieši disciplinárna komisia.

Za nedodržiavanie povinností rodiča voči Centru je riaditeľka oprávnená dočasne obmedziť návštevy rodičov resp. iných blízkych osôb v Centre najmä z dôvodu opakovanej opilosti rodiča pri návšteve resp. nerešpektovanie dohodnutého času návratu detí späť do Centra.

Ak rodič nie je schopný zabezpečiť bezpečné a zdravé prostredie počas pobytu mimo Centra a ohrozí zdravie, psychický a fyzický vývin dieťaťa je riaditeľka Centra kompetentná dočasne odmietnuť pobyt dieťaťa v biologickej rodine.

x.) Spôsob poskytovania vreckového podľa § 66 zákona

Podľa §66 ods. 1 sa dieťaťu a mladému dospelému poskytuje vreckové mesačne v ustanovenej výške od 6 rokov veku.

V Centre Srdiečko vreckové dáva deťom v samostatne usporiadanej skupine riaditeľka zariadenia. Toto vreckové je vedené na samostatnej karte dieťaťa. Dieťa si preberá vreckové na protipodpis v dvoch častiach – v prvej polovici mesiaca a druhú časť v druhej polovici mesiaca, najmä z dôvodu výchovného pôsobenia. Ak dieťa spôsobí svojou vinou finančný dlh Centru resp. iným subjektom   uhradí ho zo svojho vreckového (nedodanie bločku nákupu svojho oblečenia, platby pokuty MHD, knižnici, krádež v škole, v Centre, úmyselné poškodenie majetku Centra). Vreckové v PNR sa poskytuje deťom mesačne spolu s príspevkom na dieťa na bankový účet PNR najneskôr do 5.- dňa kalendárneho mesiaca. Použitie a vyplácanie vreckového  v PNR je plne v kompetencií PNR. Pri zistení neadekvátneho použitia vreckového – nákup (cigariet, alkoholu) dieťa nakupuje výlučne v prítomnosti vychovávateľa.

 

y.) Opis  postupu v rizikových situáciách pre dieťaťa alebo pre plnoletú fyzickú osobu, pre ktoré sa vykonávajú pobytové opatrenia v Centre, vrátane postupu pri nedovolenom opustení Centra dieťaťom, pri úraze dieťaťa alebo plnoletej fyzickej osoby, vážnych nezhodách medzi deťmi a deťmi a zamestnancami Centra

Nezhody medzi deťmi navzájom rieši psychológ v súčinnosti s riaditeľkou a vychovávateľom Centra.

Nezhody medzi zamestnancami rieši správna rada O.Z. SIGNÁL OHROZENIA

 

 

Útek dieťaťa zo zariadenia – 1. hlásenie riaditeľke Centra

2. riaditeľka osobne nahlasuje na polícii – Banská Bystrica západ

3. hlásenie na prokuratúru  Banská Bystrica tel.číslo 0905 586 024

 

Fyzický útok dieťaťa na iné dieťa  - 1. poskytnutie prvej pomoci napadnutému dieťaťu

2.izolovanie ostatných detí od agresora

3.privolanie rýchlej zdravotnej služby 155/112

4. pri vážnom ublížení na zdraví volať na políciu Banská                                                                Bystrica západ  158

5.informovanie riaditeľky Centra

 

 

 

 

Úraz dieťaťa –    1. poskytnutie prvej pomoci

2. privolanie RZP 112/155

3. zabezpečenie hospitalizácie

4. informovanie riaditeľky zariadenia

5. zaznamenanie úrazu do služobného úradného záznamu

 

Použitie alkoholického nápoja resp. inej návykovej látky:

1.izolovanie dieťaťa od iných detí

2.privolanie RZP 112/155 a zabezpečenie hospitalizácie v zdravotníckom zariadení

3.informovanie riaditeľky zariadenia

4.zápis v dennom zázname

 

Sebapoškodzovanie:

1.odstránenie nebezpečných predmetov z dosahu

2.privolanie RZP 112/155

3.prevoz dieťaťa do zdravotníckeho zariadenia

4.informovanie riaditeľky Centra